Siguranță copiilor este prioritatea firească a oricărui părinte. Însă, conform unui studiu pan-european din 2015, România este țara cu cel mai mic procent (26%) în ceea ce privește rată de utilizare a centurii pe bancheta din spate a autovehiculelor. Utilizarea corectă a sistemelor de siguranță pentru copii (centuri de siguranță, scaune auto, înălțătoare) este mult sub media țărilor europene. Date dintr-un studiu observațional derulat în Cluj-Napoca între 2013-2014 arată că 32,6% din copiii pasageri între 0-17 ani nu purtau nici un sistem de siguranță. Între 2015 și 2016, aproape 700 de copii între 0 și 12 ani au fost implicați în accidente rutiere în județul Cluj; dintre aceștia aproape jumătate nu purtau nici un sistem de siguranță la momentul accidentului.
Proiectul integrat „Copil Iubit la Bord”, lansat anul trecut, este prima inițiativă bazată pe o abordare multisectorială cu scopul îmbunătățirii siguranței copiilor că pasageri ai autovehiculelor în Cluj-Napoca. Inițiativa dedicată prioritizării siguranței în trafic a copiilor că pasageri ai autovehiculelor se va derula pe parcursul a doi ani, în urmă unei finanțări oferite de către Global Road Safety Partnership, un program al Internațional Federation of Red Cross&Red Crescent Societies, prin Fondation Botnar și Botnar Child Road Safety Project. Proiectul este coordonat de Fundația Crucea Albă și realizat de Primăria municipiului Cluj-Napoca, prin Serviciul Strategie și Dezvoltare Locală, Management Proiecte și Poliția Locală a municipiului Cluj-Napoca în parteneriat cu Inspectoratul de Poliție Județean Cluj și Departamentul de Sănătate Publică al Facultățîi de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității Babeș-Bolyai.
În cadrul proiectului, inițiem în 2019 formarea unui număr de profesioniști din cadrul instituțiilor partenere în proiect (Primăria Cluj, Poliția Locală Cluj, Poliția Rutieră Cluj, experți în sănătate publică din cadrul UBB și activiști pentru drepturile copiilor) care au contact și impact asupra parintilor în ceea ce privește obiceiurile de transport al copiilor cu mașină.
Astfel, am planificat o formare de formatori care să genereze un corp de traineri care să predea mai departe colegilor aceste abilități de control al modului în care copiii pasageri sunt fixați în scaune. În acest sens, un expert internațional a susținut un curs de formare-de-formatori cu certificare internațională. Peter Jahn are peste 20 de ani de experiență în siguranța auto a copiilor. Instructajele lui practice, în care utilizează materiale didactice ce replică întocmai condițiile din interiorul unui autovehicul, sunt solicitate anual de autorități locale și inspectorate de poliție rutieră din Europa de Vest.
Pe 14 și 15 februarie, Peter Jahn a realizat la Cluj prima sesiune de formare în România, utilizând recuzita pedagogică și metodele sale testate în timp precum și o serie de exerciții practice și jocuri de rol specifice pentru a ajută agenții poliției să interacționeze cu șoferii care transporta copii nesecurizați corect.
Expertul a format un numar de 8 persoane care sa aiba profil si disponibilitate sa multiplice informatiile primite la acest training in randul colegilor.Cursul de certificare în utilizarea sistemelor auto de securizare a copiilor (SASC), susținut de Peter Jahn a cuprins informații referitoare la:
* De ce au nevoie copiii de SASC speciale
* Care sunt specificațiile în securizarea unui copil mai mare
* Ce tehnici sunt disponibile pentru securizarea unui copil
* Ce responsabilitate are copilul în propria securizare
* Problemele cele mai frecvente în utilizare și pericolele utilizării greșite
* Perne înălțătoare și înălțătoare cu spătar înalt.
* Diferențe și avantajeInstalarea în mașină. Fixarea greșită în diferite faze.
* Ce cunoaște azi publicul despre siguranță în mașini
* Comparație între mașini de pasageri și autocare, camioane și alte vehicule de transport că trenul și avionul
* Demontarea argumentelor împotriva utilizării SASC: aversiune, disconfort, costuri, obișnuință